Documentaire | 26 april 2018
Een stormachtig begin en een turbulent einde. Dat is kort samengevat de bemoeienis van opiniepeiler Maurice de Hond met het onderwijs. De ondernemer bedacht een nieuw schoolconcept: geen klassikaal onderwijs, kinderen bepalen zelf wat ze leren, de leraar wordt coach en de lessen staan op de iPad.
Hoewel De Hond geen onderwijservaring heeft, weet hij het concept ‘Steve Jobsschool’ aan tientallen scholen te verkopen. Maar het succes stokt. Nog maar een handvol scholen werkt met de methode De Hond en de twee iPad-scholen die de zakenman zelf opricht, leggen het loodje. Eén krijgt van de Inspectie het predicaat ‘zeer zwak’, de ander is opgeheven door te weinig aanmeldingen. De stichting die de scholen beheerde, is failliet.
Waarom keren de scholen de opiniepeiler de rug toe? Medebedenkers van het concept doen voor het eerst hun verhaal.
ZEMBLA onderzoekt de onderwijsmethode van De Hond.
De uitzending is hier te zien
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-ipad-school
Regie: Bart Nijpels
Research: André Nelis
Eindredactie: Manon Blaas
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/ministerie-gaf-steve-jobsscholen-voorkeursbehandeling
In de media:
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2018/04/steve-jobsscholen-jarenlang-voorgetrokken